Elektrische mobiliteit

Naar een eigen laadpaal voor elk gezin?

 

Een elektrische auto thuis aan een laadpaal opladen is de goedkoopste manier. De muurvariant ervan staat bekend als een ‘wallbox’. Je betaalt dan het tarief van je contract met je elektriciteitsleverancier en dat is doorgaans lager dan wat de aanbieders van publieke laadpalen aanrekenen. Op je eigen oprit ben je altijd verzekerd van een laadplekje, terwijl een publieke laadpaal bezet kan zijn. We bekijken één en ander van dichterbij.

 

Hoe lang duurt het om een elektrische auto op te laden?

De tijdsduur is afhankelijk van verschillende elementen zoals de status en het vermogen van de batterij en de eigenschappen van de laadpaal. Plug-in hybride auto’s hebben 1 tot 4 uur nodig om de batterij volledig op te laden. Volledig elektrische auto’s moeten afhankelijk van de capaciteit van het laadpunt en de wagen zelf 4 tot 14 uur laden. Auto’s staan gemiddeld zo’n 14 uur thuis en 8 uur op het werk. Als je zowel thuis als op het werk toegang tot een laadpaal hebt, is er alle tijd om je auto volledig op te laden.

 

Laden aan een stopcontact:

Als je je elektrische auto aan een gewoon stopcontact oplaadt heb je een speciale laadkabel nodig.  deze is normaliter met de wagen meegeleverd. Er moet een blok aanwezig zijn die kortsluiting en oververhitting voorkomt. Het stopcontact moet zich vlak bij je auto bevinden. Het gebruik van een verlengsnoer bij het opladen van je auto is af te raden. Met een begrenzing van 10 Ampère

levert een stopcontact van 230 V slechts 2,3 kW vermogen per uur.

 

Laden aan een gewone laadpaal thuis:

Een gewone laadpaal laadt sneller dan een regulier stopcontact. Hoe lang het laden precies duurt, hangt samen met jouw elektrische installatie, de status en het vermogen van je auto-accu, de buitentemperatuur en de laadpaal die je gebruikt. Als de helft van de totale laadtijd verstreken is, zal de accu al voor 80% geladen zijn. De laatste 20% van de accu wordt geladen via een tragere methode

waardoor de kwaliteit van de accu zo lang mogelijk behouden blijft. De meeste thuislaadstations werken op éénfasige wisselstroom, bij 16 of 32 ampère en leveren 3,7 of 7,4 kilowatt vermogen. In

de praktijk komt dat neer op een verdrievoudiging van de laadsnelheid tegenover een klassieke stekker. De aankoop- en installatiekost varieert van 500 tot 1500 euro, afhankelijk van de opties zoals de aanwezigheid van een laadkabel, een slot tegen onrechtmatig gebruik en een kWh-meter om

je verbruik te controleren. Een intelligente laadpaal kun je zo programmeren dat hij enkel bij nachttarief laadt, wat uiteraard goedkoper is. Voor zwaardere installaties tot 22 kW die bij bepaalde wagens nog sneller laden betaal je al snel 3000 euro en meer. Er is een andere zwaardere kabel nodig voor dit type laadpunten. Hij kan vast bevestigd zijn aan het laadpunt, maar het is interessanter

om een losse versie te hanteren zodat je de kabel ook kunt benutten bij publieke

laadpunten.

 

Publieke laadpalen.

Publieke laadpalen kunnen van uiteenlopende sterkte zijn, maar de meeste hebben een vermogen tussen de 7 en 22 kW. België telt momenteel ongeveer 3.000 publiek toegankelijke laadpunten. Een

handig overzicht vind je op de website van een gespecialiseerde website over elektrische wagens zoals egear: https://www.egear.be/laadpalen-belgie/. In tegenstelling tot bij tankstations, kan je

bij de meeste van deze laadpalen niet betalen met de bankkaart of met cash. Meestal heb je een laadkaart nodig, het elektrische equivalent van een tankkaart. Deze kan uitgegeven worden door de laadpaal-uitbater zelf of door een laadpas-bedrijf. Deze laadpas-bedrijven (zie het overzicht hierboven) leveren “multi-merk” kaarten die werken aan meerdere laadpaal-netwerken in België of in meerdere EU-landen. Je vindt een overzicht van deze bedrijven op  https://www.egear.be/laadkaarten/. Er zijn momenteel een tiental grote laadpaal-uitbaters

actief in België. In Nederland zijn er al meer dan 20 000 laadpalen geïnstalleerd. Kleine initiatieven zoals OMcollective kunnen voor het Waasland inspirerend zijn. OMcollective heeft 12 laadpalen (voorzien van Wase Windstroom) laten plaatsen aan het Stationsplein te Sint-Niklaas, vlakbij de plek

waar het bedrijf gevestigd is. Ze hebben 16 elektrische bedrijfswagens die van de laadpalen gebruik maken, maar ze kunnen ook door andere chauffeurs benut worden. Michel De Baer, zaakvoerder van

OMcollective heeft dit vanuit ecologische overtuiging gedaan, maar ook omdat het economisch plaatje klopt. De kostprijs voor het laden van de elektrische wagens is een stuk lager dan tankbeurten bij benzinewagens. Zelfs als hij de kost voor de financiering van de laadpalen erbij telt, komt het voordeliger uit. Daar bovenop komen dan nog de opbrengsten door derden die via een laadpasje

gebruik maken van de laadpalen.

 

Snellaadpalen

In het netwerk van publieke laadpalen zijn er naast de middelsnelle ook snelle laadpunten terug te vinden. De zware laadkabel zit bij deze toestellen altijd vast aan het toestel zelf. Opladen aan deze toestellen gebeurt voor 80% in een half uur tijd. De geleverde elektriciteit kost hier wel tot 0,69 € per kWh en dat is zowat 3 keer duurder dan thuis tanken. Als je af en toe langere afstanden wil afleggen met de elektrische wagen zijn deze laadpunten wel interessant.

 

Gratis laadpalen

Er zijn in België ook gratis laadpalen te vinden. Het gaat hierbij vaak om winkels die hun klanten tijdens het shoppen van stroom willen voorzien. Volgende organisaties hebben momenteel één of meerdere gratis laadlocaties en daar zijn ook enkele snellaadpunten bij: Aveve, Decathlon, Delhaize,

IKEA, Interparking, Lidl, McDonalds, Nissangarages, NMBS, Renaultgarages.

 

Tesla Superchargers

Tesla is een buitenbeentje. Het Amerikaanse bedrijf van elektrische voertuigen wereldwijd een eigen netwerk van supersnelle laadpalen uitgebouwd, de zogenaamde Superchargers. Europa telt  ondertussen meer dan 400 Supercharger locaties. De Superchargers zijn (voorlopig) enkel  toegankelijk voor Tesla-chauffeurs. Zij kunnen er gratis laden of ze betalen per kWh stroom, afhankelijk van hun verkoopsovereenkomst.

 

Belang elektrische wagen

Sommige elektrische auto's zijn geschikt voor 3-faseladen, zoals Tesla's en de Renault Zoe, terwijl andere enkel 1-faseladen. Zo zijn bijvoorbeeld de Nissan Leaf, Kia e-Niro en Jaguar i-Pace niet geschikt voor 3-faseladen. Deze auto's kun je enkel met een lager vermogen opladen en het duurt dus langer voor het accupakket weer vol is. Anderzijds hou je er best rekening mee dat elektrische wagens snel evolueren en je op termijn misschien een andere wagen aanschaft.

 

Waar sta je verder ook best nog even bij stil?

Bij wijziging of bouw van een elektrische installatie is het belangrijk om even te kijken naar jouw (toekomstige) mobiliteit. Zo vergt een krachtige laadpaal van 22 kW een 3-fasige meterkastaansluiting van ten minste 3x32A en een 5-draads-kabel van minimaal 6 mm². Dit vergt ook 8 modules in de meterkast. Bovendien kan het nuttig zijn om een communicatiekabel (utp type CAT6) te voorzien tot aan het laadpunt als je gegevens wilt kunnen uitlezen, automatische facturatie

van je bedrijfskosten wenst of het laden wilt optimaliseren in samenhang met bv. zonnepanelen.

Dergelijke functies vereisen wel een serviceabonnement (van 8-12 euro/maand) bij de laadpaalleverancier. Als je op termijn 2 wagens tegelijkertijd wilt laden aan een 22 kW paal moet je zelfs 2 dergelijke kabels voorzien. Als je momenteel een 1-fase-aansluiting hebt dan zijn de laadmogelijkheden beperkt. Misschien laat je jouw installatie op termijn dan best ombouwen naar 3-fasen.

 

Elektrisch rijden is qua verbruik financieel aantrekkelijk.

Thuis laden kost via Wase Wind voor een wagen met een gemiddeld verbruik van 16 kWh/100 km en een verlies van 20% bij het laden amper 0,19€ (bij tweevoudig nachttarief), 0,24€ (voor tweevoudig dagtarief) en 0,23€ (bij enkelvoudig tarief) per kWh. Even verder rekenen met het Wase Wind

tarief 2020, netbeheerder Intergem, levert voor een dergelijke personenwagen als verbruikskost

op:

Enkelvoudig tarief:

23,35 c€/kWh x 16 kWh x 1,2 (verliesfactor) = 4,48 €/100km

Tweevoudig dagtarief:

24,35 c€/kWh x 16 kWh x 1,2 (verliesfactor) = 4,68 €/100km

Tweevoudig nachttarief:

18,80 c€/kWh x 16 kWh x 1,2 (verliesfactor) = 3,61 €/100km

De vergelijking met klassieke kleine personenwagens is snel gemaakt:

Benzine: 8 l/100 km x 1,3 €/l = 10,40 €/100km

Diesel: 5,5 l/100 km x 1,35 €/l = 7,425 €/100km

 

Meer info:

Je kan een laadpaal in je eigen buurt aanvragen:

fluvius: https://s.chkmkt.com/?e=77197&h=95FA1C72F8A42AF&l=nl

 

meer details over de kost van elektrisch laden:

https://magazine.vab.be/op-weg/mobiliteit/elektrische-auto-laden-hoeveel-kost-het-en-hoe-lang-duurt-het/